Projekt opierał się na trzech zadaniach:
- zbadaniu pojęć i definicji związanych z ubóstwem w transporcie,
- zbadaniu i oszacowaniu możliwych wskaźników pomiaru ubóstwa w transporcie oraz
- zebraniu skutecznych strategii łagodzących odnoszących się do konkretnych przejawów ubóstwa w transporcie, badając wzajemne oddziaływanie odpowiednich interesariuszy i sposób, w jaki procesy te są ugruntowane w kształtowaniu polityki krajowej.
Raport odzwierciedla również kluczowe wyniki czterech krajowych studiów przypadku przeprowadzonych w Niemczech, Polsce, Rumunii i Hiszpanii.
Promowanie włączenia społecznego i walka z ubóstwem znajdują się na czele agendy Unii Europejskiej (UE). Jest to również zapisane w Europejskim filarze praw socjalnych i jego planie działania, w którym określono cel UE polegający na zmniejszeniu liczby osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym o co najmniej 15 milionów do 2030 r.
Według Eurobarometru z 2022 r. 32% respondentów uważa rosnące ceny i koszty życia za najważniejszą kwestię w tym czasie. Ponadto, w związku z transformacją ekologiczną, cyfrowej i demograficznej potrzebne jest wsparcie, aby nikt nie pozostał w tyle.
Wspieranie dostępu ludzi do podstawowych usług, takich jak energia i transport, bezpośrednio przyczynia się do realizacji celów promowania włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa, ponieważ osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz najbardziej zmarginalizowane napotykają największe bariery w dostępie do takich usług. Co więcej, dostęp do podstawowych usług jest kluczem do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie i ma kluczowe znaczenie dla dostępu do szerszego zestawu innych dóbr i usług, takich jak zatrudnienie, edukacja i opieka zdrowotna.
Promowanie dostępności i przystępności cenowej transportu publicznego może również ograniczyć korzystanie z transportu prywatnego, a tym samym pozytywnie przyczynić się do realizacji celu UE, jakim jest ograniczenie emisji związanych z transportem i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r., zgodnie z Europejskim prawem o klimacie.
Źródło: ec.europa