Podczas gdy sektor pojazdów elektrycznych jest nękany przez kilka głównych prądów krzyżowych – rosnące ceny energii elektrycznej, inflację materiałów, z których wykonane są komponenty akumulatorów oraz politykę rządową, taką jak ustawa o redukcji inflacji w USA i odpowiedź Europy na IRA – stratedzy oczekują, że innowacje technologiczne zastąpić te siły w nadchodzących latach.
Według prognoz Goldman Sachs Research sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie do około 73 milionów sztuk w 2040 roku, w porównaniu z około 2 milionami w 2020 roku. Tymczasem oczekuje się, że odsetek pojazdów elektrycznych w światowej sprzedaży samochodów wzrośnie do 61% z 2% w tym okresie. Oczekuje się, że udział sprzedaży pojazdów elektrycznych w wielu krajach rozwiniętych wyniesie znacznie ponad 80%.
„Spodziewamy się, że przemysł motoryzacyjny przejdzie poważną transformację między 2020 a 2030 rokiem, napędzaną rosnącą elektryfikacją pojazdów i autonomiczną jazdą” – napisał Kota Yuzawa, strateg ds. badań kapitałowych Goldman Sachs w raporcie zespołu. Ekspansja branży pojazdów elektrycznych nie ulegnie zahamowaniu, ponieważ zaostrzają się przepisy dotyczące ochrony środowiska, a technologie elektryfikacji stają się coraz bardziej wyrafinowane. Ale źródła zysków sektora zmienią się diametralnie.
Wraz z rozwojem ekosystemu Goldman Sachs Research spodziewa się, że sposób, w jaki branża zarabia pieniądze, ulegnie zmianie. Nasi stratedzy prognozują, że sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie rosła o 32% rocznie w tej dekadzie, mimo spadku sprzedaży produktów związanych z silnikami benzynowymi. Oczekuje się, że zyski operacyjne światowego przemysłu samochodowego wzrosną do 418 mld USD w 2030 r. z 315 mld USD w 2020 r., podczas gdy pula zysków dla pojazdów elektrycznych ma wzrosnąć do 110 mld USD z 1 mld USD.
Tymczasem rynek akumulatorów EV, które stanowią aż 40% kosztu samochodu, ulega koncentracji. Według szacunków Goldman Sachs Research, pięciu największych producentów baterii miało ponad 80% udziału w światowym rynku w 2020 roku. Dla porównania, pięciu największych producentów samochodów miało około 40% światowego rynku. Siła cenowa przeniosła się na producentów akumulatorów, dając im przewagę w generowaniu wyższych zarobków. Próbując zrównoważyć swoją siłę cenową z producentami akumulatorów, monterzy gotowych pojazdów spieszą się, aby stworzyć pionowo zintegrowaną produkcję i zakłady joint-venture.
Jednocześnie polityka rządu zmierza do zmiany łańcuchów dostaw. Podczas gdy łańcuch dostaw akumulatorów dla czterech kluczowych komponentów koncentruje się w Chinach, amerykańska ustawa o redukcji inflacji (IRA) ma na celu promowanie krajowego montażu pojazdów elektrycznych, a także lokalizacji montażu akumulatorów i produkcji materiałów, według Goldman Sachs Research. W tych ramach firmy nie będą mogły wykorzystywać łańcucha dostaw akumulatorów, który został zbudowany w Chinach, do eksportu do USA
Stratedzy Goldman Sachs dostrzegają silne oznaki, że oficjalne ogłoszenie IRA w marcu 2023 r. da względną przewagę producentom, którzy rozwijają lokalną produkcję pojazdów elektrycznych, produktów związanych z akumulatorami i komponentów pojazdów elektrycznych w USA.
Sektor pojazdów elektrycznych czeka w najbliższym czasie pewne wyzwania. Ceny pojazdów elektrycznych spadają, co może obniżyć marże dla branży. Według strategów z Goldman Sachs Research, walka o transformację energetyczną wywołała „zieloną inflację”, ponieważ popyt na baterie podnosi ceny kluczowych materiałów używanych do ich produkcji. Oczekują, że koszty akumulatorów wzrosną w 2023 r. o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim: „Biorąc pod uwagę, że początkowe koszty pojazdu elektrycznego są wyższe niż pojazdu z silnikiem spalinowym (ICE), obniżenie kosztów poprzez innowacje technologiczne (w obszarach takich jak akumulatory i półprzewodniki) jest główną przesłanką do szerszego upowszechnienia pojazdów elektrycznych” – napisali.
Na razie pojazdy elektryczne mają mniejszą przewagę, jeśli chodzi o ceny energii. Ceny ropy naftowej ustabilizowały się ostatnio na poziomie około 80 USD za baryłkę, podczas gdy koszty energii elektrycznej rosną, co daje pojazdom elektrycznym mniejszą przewagę pod względem kosztów. Bazując na doświadczeniach z pojazdami hybrydowymi, według Goldman Sachs Research, okres zwrotu z inwestycji (czas potrzebny na uzyskanie i eksploatację pojazdu elektrycznego w porównaniu z pojazdem z silnikiem spalinowym) wymaga około trzech lat. Nasi analitycy spodziewają się, że samochody elektryczne osiągną ten próg w 2027 roku.
Nie jest również jasne, w jaki sposób polityka rządu wpłynie na konsumentów. Na przykład IRA w USA ustala nowe limity rocznego dochodu nabywcy i ceny detalicznej pojazdu, aby kwalifikować się do ulg podatkowych.
Biorąc pod uwagę te wyzwania, Goldman Sachs Research twierdzi, że innowacje technologiczne będą miały kluczowe znaczenie dla branży. Nasi stratedzy spodziewają się znacznego wzrostu rynku akumulatorów pojazdów elektrycznych w tej dekadzie, częściowo napędzanego rozwojem nowych materiałów i wprowadzeniem nowych konstrukcji akumulatorów. Uważają również, że jednostki napędowe i zarządzanie temperaturą staną się bardziej wydajne, zmniejszając zużycie energii, podczas gdy inżynierowie znajdują sposoby na zmniejszenie masy samochodów elektrycznych. „Innowacje technologiczne będą niezbędne do przezwyciężenia tego rodzaju krótkoterminowego hałasu” – napisali.