Oświadczenie pojawiło się podczas wizyty w USA sekretarza transportu Granta Shappsa, który podczas spotkania z kierownictwem linii lotniczych zaprosił sektor międzynarodowy do ścisłej współpracy z rządem w celu dostarczenia lotu demonstracyjnego. Rząd twierdzi, że jest zaangażowany w rozwój branży SAF, która miała potencjał, aby zapewnić znaczne oszczędności emisji dwutlenku węgla, poprawić krajowe bezpieczeństwo paliwowe, wspierać tysiące zielonych miejsc pracy i wprowadzić bardziej zrównoważoną ścieżkę. Przyznał, że obecne specyfikacje paliwa lotniczego nie zezwalają na loty wykorzystujące wyłącznie 100% SAF, ale nie wyjaśnił, w jaki sposób można to przezwyciężyć w przypadku lotu zerowego netto poza stwierdzeniem, że wykorzystanie SAF musiałoby zostać "uzupełnione dodatkowymi środkami dekarbonizacji, aby było w pełni zerowe netto" i odniesieniem do usuwania gazów cieplarnianych.
Obecnie jeden z największych pojedynczych emitentów gazów cieplarnianych, rząd powiedział: "Lotnictwo jest jednym z naszych największych wyzwań, jeśli chodzi o uczynienie transportu ekologicznym, ale inwestycje i innowacje, takie jak SAF, są po to, aby latanie bez poczucia winy stało się rzeczywistością".
Nowa inicjatywa transatlantycka powstała w wyniku partnerstwa Jet Zero Council między przemysłem a rządem, którego celem jest stymulowanie dostarczania nowych technologii i innowacyjnych sposobów ograniczania emisji lotniczych, przy jednoczesnym wspieraniu brytyjskiej gospodarki. Szacuje się, że brytyjski przemysł SAF może bezpośrednio wspierać do 5 200 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, a także kolejne 13 600 poprzez globalny eksport, z rocznym obrotem, który może osiągnąć 2,3 miliarda funtów (2,8 miliarda dolarów) do 2040 roku.
"Ten pionierski lot o zerowej emisji netto, pierwszy na świecie, pokaże istotną rolę, jaką zrównoważone paliwo lotnicze może odegrać w dekarbonizacji lotnictwa zgodnie z naszymi ambitnymi celami zerowymi netto" - powiedział Shapps. "To nie tylko świetna wiadomość dla środowiska, to świetna wiadomość dla pasażerów, którzy będą mogli odwiedzić Wielkie Jabłko bez zwiększania szkodliwych emisji gazów cieplarnianych".
Rząd powiedział, że zobowiązał się do przyspieszenia testowania i zatwierdzania 100% SAF "w celu odblokowania pełnego potencjału dekarbonizacji tej technologii". Powiedział, że dostarczenie lotu transatlantyckiego pomoże zebrać dane potrzebne do wsparcia bieżących i przyszłych prac nad testowaniem i certyfikacją SAF, "jednocześnie badając, w jaki sposób poprawa wydajności silnika, optymalizacja lotu i usuwanie gazów cieplarnianych mogą przyczynić się do osiągnięcia zerowych lotów netto".
Opisana jako "pionierski lot testowy", transatlantycka inicjatywa będzie wspierana przez do 1 miliona funtów finansowania konkursowego, aby pomóc w lepszym zrozumieniu lotów komercyjnych wykorzystujących 100% SAF. Będzie on otwarty dla wszystkich linii lotniczych obsługujących bezpośrednie trasy między Wielką Brytanią a USA, "z zadowoleniem przyjmując ich współpracę z szerszymi interesariuszami lotniczymi i paliwowymi w całym łańcuchu dostaw SAF". Po wstępnym otwarciu fazy wyrażania zainteresowania w dniu 14 maja i zamknięciu w dniu 12 czerwca 2022 r. linie lotnicze, które odniosły sukces, zostaną poproszone o złożenie pełnego wniosku etapowego, po czym finansowanie zostanie udostępnione w sposób konkurencyjny w celu wsparcia kosztów testów, badań i personelu inicjatywy.
"Ten lot, napędzany współpracą i odważnymi ambicjami, jest doskonałym przykładem tego, jak innowacje mogą i będą kształtować nasze przyszłe życie" - powiedział Indro Mukerjee, dyrektor generalny Innovate UK, który prowadzi konkurs z Departamentem Transportu. "Tylko dzięki współpracy zobaczymy transformacyjną zmianę potrzebną do wywiązania się ze zobowiązań do osiągnięcia zera netto".
Producent silników lotniczych Rolls-Royce testował swoje duże silniki komercyjne na 100% SAF w ciągu ostatniego roku. "Dysponujemy technologią, która pomoże rządowi Wielkiej Brytanii osiągnąć jego cele i z niecierpliwością czekamy na bliską współpracę z nimi, aby zapewnić ten przełomowy lot transatlantycki" - powiedział Warren East, dyrektor generalny Rolls-Royce. "Nieco ponad 100 lat temu Rolls-Royce napędzał pierwszy w historii lot transatlantycki, a teraz mamy innowacje i wiedzę, aby zasilać następną generację zrównoważonych samolotów".
Oprócz bariery specyfikacji paliw, rząd powiedział, że współpracuje z przemysłem nad innymi wyzwaniami zapobiegającymi większemu wykorzystaniu SAF, takimi jak wysokie koszty produkcji paliwa, ryzyko technologiczne na skalę komercyjną i dostępność surowców. Potwierdził, że bada mandat SAF, wspierając brytyjski przemysł SAF kwotą 180 milionów funtów (220 milionów dolarów) finansowania w ciągu najbliższych trzech lat i ustanawiając izbę rozliczeniową testów paliwowych w Wielkiej Brytanii. Oprócz finansowania w wysokości 180 milionów funtów, 400 milionów funtów finansowania jest udostępniane w ramach partnerstwa rządowego z Breakthrough Energy Catalyst, aby pobudzić inwestycje sektora prywatnego w następną generację zielonych technologii, dzięki którym brytyjskie projekty SAF mogą poszukiwać dodatkowego kapitału.
Rząd dąży do potwierdzenia mandatu SAF, a także konkretnych celów, ram czasowych i projektu systemu po drugich konsultacjach w tym roku. Na piątym posiedzeniu Rady Jet Zero w zeszłym miesiącu rząd uruchomił Grupę ds. Dostawy Lotów Zero Emisji, która składa się z ekspertów lotniczych z całej branży i rządu, którzy będą współpracować w celu realizacji lotów o zerowej emisji.
"Brytyjskie linie lotnicze zdecydowanie wspierają rozwój brytyjskiego przemysłu SAF, który odegra istotną rolę w pomaganiu naszemu sektorowi w osiągnięciu zerowej emisji netto do 2050 r., Do czego jesteśmy zobowiązani" - skomentował Tim Alderslade, dyrektor generalny organizacji handlowej Airlines UK, na temat inicjatywy transatlantyckiej. "To ogłoszenie zapewni dodatkowy impuls i, wraz z niedawnym wsparciem skarbowym w wysokości 180 milionów funtów na rozwój nowych brytyjskich zakładów SAF, pokazuje zaangażowanie rządu w uczynienie SAF kluczową częścią dekarbonizacji lotnictwa. Musimy teraz turbodoładować produkcję, aby zbudować pierwsze trzy zakłady SAF do 2025 r., A brytyjskie linie lotnicze wykazały prawdziwe zaangażowanie w realizację tego celu dzięki naszej współpracy z Phillips 66, Velocys i LanzaTech.
"Z niecierpliwością czekamy na współpracę z ministrami za pośrednictwem Rady Jet Zero, aby kontynuować badania nad mechanizmami przyciągania wymaganych inwestycji prywatnych - oprócz planowanego mandatu - abyśmy mogli pomóc w osiągnięciu rządowego celu 10% wykorzystania SAF do 2030 r."
Źródło: greenairnews.com