PL   |   EN
[STANOWISKO] FPPE w sprawie propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej elastyczności dla producentów w osiągnięciu celów emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych na 2025 r.
14 kwiecień 2025

[STANOWISKO] FPPE w sprawie propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej elastyczności dla producentów w osiągnięciu celów emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych na 2025 r.

Propozycja Komisji Europejskiej to wyjście naprzeciw oczekiwaniom producentów, ale przy zachowaniu wcześniej uzgodnionych celów i ścieżki redukcji emisji. Jednorazowy mechanizm elastyczności dla producentów, umożliwiający osiągnięcie wymaganego poziomu redukcji emisji w okresie trzyletnim, a nie jak dotychczas corocznym, nie zmienia ambitnych celów związanych z dekarbonizacją transportu. Daje natomiast przestrzeń do nadrobienia zaległości zarówno technologicznych, jak też wytwórczych.
20 milionów ton CO2 mniej dzięki przejściu na pojazdy elektryczne
10 kwiecień 2025

20 milionów ton CO2 mniej dzięki przejściu na pojazdy elektryczne

Emisje z transportu w Europie zaczynają spadać wraz z rozwojem rynku pojazdów elektrycznych. Sektor transportu wyemitował w 2024 roku 1,05 miliarda ton CO2, w porównaniu do 1,1 miliarda ton w 2019 roku - oznacza to niewielki spadek, o 5%. Korzystny trend osłabia wzrost emisji z lotnictwa.
Plan UE dla motoryzacji: szybsza elektryfikacja flot firmowych i utrzymane, ale opóźnione cele emisji
13 marzec 2025

Plan UE dla motoryzacji: szybsza elektryfikacja flot firmowych i utrzymane, ale opóźnione cele emisji

Zgodnie z opublikowanym komunikatem „Decarbonising Corporate Fleets” na temat dekarbonizacji flot korporacyjnych w UE, Komisja Europejska zapowiada przyspieszenie procesu elektryfikacji samochodów służbowych oraz flot dużych firm logistycznych w Europie.
Polska i Unia Europejska wobec wyzwań konkurencyjności
07 marzec 2025

Polska i Unia Europejska wobec wyzwań konkurencyjności

W ostatnich tygodniach debata publiczna w Polsce i Europie koncentruje się wokół dwóch istotnych wydarzeń: publikacji Unijnego Kompasu Konkurencyjności oraz wystąpienia premiera Donalda Tuska i ministra finansów Andrzeja Domańskiego pod hasłem „Polska. Rok przełomu. Strategia gospodarcza dla Polski”. Oba dokumenty wyznaczają kierunki działań – pierwszy na poziomie europejskim, drugi krajowym – skupiając się na poprawie konkurencyjności gospodarki. temat konkurencyjności, która ostatnimi czasy jest traktowana jako kluczowe wyzwanie przed którym stoi unia dwudziestu siedmiu krajów. Nie jest dalekie od prawdy stwierdzenie, że w samym sercu debaty o konkurencyjności znajduje się sektor motoryzacyjny, który znajduję się obecnie pod dużą presją ze strony swoich zachodnich oraz wschodnich rywali. Warto przyjrzeć się zapowiedzianym politykom, które mają pomóc utrzymać konkurencyjną pozycję tego właśnie sektora.
NaszEauto  i co dalej? Czas na debatę o reformie podatkowej od środków transportu
19 luty 2025

NaszEauto – i co dalej? Czas na debatę o reformie podatkowej od środków transportu

Z początkiem lutego wystartował nowy, ale (zgodnie z oficjalnymi zapowiedziami) już ostatni program wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów osobowych, czyli NaszEauto. Jest to program z bardzo wysokim budżetem (ponad 1,5 mld PLN), ale w porównaniu do Mojego Elektryka, z mocno ograniczoną grupą beneficjentów (tylko osoby fizyczne i JDG) i nieobejmującą pojazdów dostawczych (N1). Z tego też powodu propozycja spotkała się z dość wyraźną krytyką ze strony branży oraz środowiska przedsiębiorców. Większe zmiany w programie nie były już jednak możliwe, gdyż takie warunki zostały uzgodnione z Komisją Europejską podczas procesu rewizji naszego Krajowego Planu Odbudowy.
Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii  nowy element systemu energetycznego
19 luty 2025

Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii – nowy element systemu energetycznego

Samochody elektryczne są często postrzegane wyłącznie jako alternatywa dla tradycyjnych pojazdów spalinowych, skutecznie ograniczająca emisje z transportu. Warto spojrzeć na nie także z innej perspektywy – jak na mobilne magazyny energii o potencjalnie bardzo dużej pojemności. Technologia dwukierunkowego ładowania pozwalająca zarówno na pobieranie energii, jak również jej oddawanie do sieci dystrybucyjnej, staje się coraz istotniejszym elementem debaty o bezpieczeństwie energetycznym.
unspalsh
27 styczeń 2025

Re-charging Europe” – plan rewitalizacji europejskiego przemysłu czystych technologii

Instytut Zielonej Gospodarki (IZG) zaprezentował raport „Re-charging Europe”, przygotowany we współpracy z Cambridge Econometrics. Dokument analizuje kondycję europejskiego sektora czystych technologii i przedstawia konkretne rekomendacje dla jego wzmocnienia. Premiera raportu odbyła się 15 stycznia w Brukseli podczas debaty „Competitiveness and Financing the Competitive Transition”, zorganizowanej przez Instytut Zielonej Gospodarki, Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych, Business & Science Poland oraz Konfederację Lewiatan.
SUMP pod lupą: techniki monitorowania i ewaluacji realizacji planów mobilności miejskiej
24 styczeń 2025

SUMP pod lupą: techniki monitorowania i ewaluacji realizacji planów mobilności miejskiej

Już 28 stycznia odbędzie się wyjątkowe wydarzenie poświęcone zrównoważonej mobilności.
Recykling baterii trakcyjnych  szansa dla europejskiej i polskiej gospodarki
24 styczeń 2025

Recykling baterii trakcyjnych – szansa dla europejskiej i polskiej gospodarki

Recykling baterii staje się coraz ważniejszym elementem globalnej debaty o elektryfikacji transportu. Choć bywa postrzegany jako jedno z największych wyzwań rynku, stanowi też ogromną szansę dla Europy na stworzenie zrównoważonego i ekonomicznie opłacalnego przemysłu pojazdów bateryjnych. Dzięki efektywnemu recyklingowi można sprostać wyzwaniom takim jak niedobór surowców, zależność od dostaw z zagranicy czy negatywny wpływ na środowisko. Według szacunków organizacji Transport & Environment (T&E), surowce odzyskane ze zużytych baterii mogą w 2040 roku posłużyć do wyprodukowania od 3 do 15 milionów nowych baterii samochodowych, zaspokajając znaczną część europejskiego rynku.
Więcej asfaltu nie zmniejsza korków
23 styczeń 2025

Więcej asfaltu nie zmniejsza korków

Musimy przyzwyczaić się do tego, że korki będą z nami zawsze. Upewnia nas w tym fakt, że kiedy ruch uliczny może poruszać się o jeden procent szybciej w godzinach szczytu, zwiększa to liczbę osób dojeżdżających do pracy samochodem o nieco ponad jeden procent. Wynika to z badań przeprowadzonych przez Rijkswaterstaat, Holenderski Zarząd Dróg. Badanie zapewnia prosty wgląd w behawioralne skutki różnych rozwiązań w zakresie mobilności. Podane uśrednione efekty mogą się różnić w zależności od sytuacji.
Czyste powietrze i zrównoważony transport - Przegląd wydarzeń w Europie i Polsce w 2024 roku
22 styczeń 2025

Czyste powietrze i zrównoważony transport - Przegląd wydarzeń w Europie i Polsce w 2024 roku

W 2024 roku podjęto szereg działań mających na celu poprawę jakości powietrza, rozwój elektromobilności, wdrożenie stref czystego transportu oraz wspieranie zrównoważonej logistyki miejskiej w Europie i Polsce. Przedstawiamy subiektywny przegląd najważniejszych wydarzeń i zmian legislacyjnych, które mają szansę wpłynąć na przyszłość nie tylko polskiego, ale i europejskiego transportu, gospodarki i klimatu.
Więcej asfaltu nie zmniejsza korków
16 styczeń 2025

Więcej asfaltu nie zmniejsza korków

Musimy przyzwyczaić się do tego, że korki będą z nami zawsze. Upewnia nas w tym fakt, że kiedy ruch uliczny może poruszać się o jeden procent szybciej w godzinach szczytu, zwiększa to liczbę osób dojeżdżających do pracy samochodem o nieco ponad jeden procent. Wynika to z badań przeprowadzonych przez Rijkswaterstaat, Holenderski Zarząd Dróg. Badanie zapewnia prosty wgląd w behawioralne skutki różnych rozwiązań w zakresie mobilności. Podane uśrednione efekty mogą się różnić w zależności od sytuacji.
Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych
09 styczeń 2025

Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Budżet wynosi 1,6 mld zł i pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), NFOŚiGW nie ma więc uprawnień do wprowadzania zmian w tym zakresie. Inicjatywa ta ma na celu wsparcie rozwoju elektromobilności i przyspieszenie transformacji w kierunku zrównoważonego transportu w Polsce.
39 mld euro rocznie w inwestycjach publicznych zapewni produkcję zielonego transportu w Europie  raport
08 styczeń 2025

39 mld euro rocznie w inwestycjach publicznych zapewni produkcję zielonego transportu w Europie – raport

Badanie organizacji Transport & Environment (T&E) wskazuje, że Europa musi przekierować publiczne inwestycje z dotacji na paliwa kopalne i budowę dróg na rozwój zielonych paliw i technologii transportowych. Aby utrzymać konkurencyjność kontynentu i zagwarantować, że zielony transport będzie produkowany w Europie, konieczne jest przeznaczenie 39 mld euro rocznie z funduszy publicznych.
Raport - Kręta Droga - Meandry rozwoju elektromobilności na obszarach pozametropolitalnych
31 grudzień 2024

Raport - Kręta Droga - Meandry rozwoju elektromobilności na obszarach pozametropolitalnych

Rozwój elektromobilności w Polsce to wyzwanie, ale też szansa na dekarbonizację transportu. Potrzebna jest lepsza infrastruktura, wsparcie ze strony państwa i dialog z lokalnymi społecznościami. Dopiero wtedy elektromobilność stanie się realną alternatywą, nie tylko w dużych miastach, ale i na terenach pozametropolitalnych. Zapraszamy do lektury najnowszego raportu WiseEuropa pt. Kręta droga, w którym eksperci Krzysztof Fal, Maciej Giers, Krzysztof Krawiec i Michał Wierzbowski przedstawiają rekomendacje dla rozwoju elektromobilności w małych miastach i miejscowościach.
Przyspieszenie elektryfikacji flot w Unii Europejskiej
17 grudzień 2024

Przyspieszenie elektryfikacji flot w Unii Europejskiej

Komisja Europejska pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen planuje przyspieszenie elektryfikacji flot korporacyjnych w ramach swoich działań na rzecz zrównoważonego transportu. To kluczowy krok w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Jak odkorkować Warszawę i oddać ją mieszkańcom? - podsumowanie debaty
09 grudzień 2024

Jak odkorkować Warszawę i oddać ją mieszkańcom? - podsumowanie debaty

9 listopada w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury zorganizowano debatę o transportowej wizji stolicy: „Jak odkorkować Warszawę i oddać ją mieszkańcom?”. Wzięli w niej udział przedstawiciele najważniejszych urzędów i biur polityki miejskiej Warszawy, radni Warszawy i eksperci w dziedzinie transportu.
Ubóstwo w transporcie: definicje, wskaźniki, uwarunkowania i strategie łagodzenia Raport końcowy
29 listopad 2024

Ubóstwo w transporcie: definicje, wskaźniki, uwarunkowania i strategie łagodzenia Raport końcowy

Niniejszy raport końcowy podsumowuje wyniki badania „Ubóstwo w transporcie: Definicje, wskaźniki, uwarunkowania i strategie łagodzenia” zleconego przez DG EMPL.
Stworzone przez allblue.pl