PL   |   EN

Paryżanie chcą więcej zielonych ulic przyjaznych pieszym

Paryżanie chcą więcej zielonych ulic przyjaznych pieszym
źródło : istock
W niedzielę, 23 marca prawie dwie trzecie głosujących w Paryżu w zatwierdziło plany zazielenienia i uczynienia bardziej przyjaznymi dla pieszych 500 dodatkowych ulic w całym mieście[1]. Według Clean Cities, największej europejskiej sieci promującej zrównoważony transport miejski, wynik referendum przeprowadzonego przez władze miasta stanowi wyraźny sygnał dla innych europejskich miast.

- Paryż po raz kolejny wyznacza standardy dla miast przyszłości. To głosowanie wysyła potężny sygnał: Paryżanie chcą odważnych działań na rzecz przyjaznej do życia i zdrowej stolicy. Tak jak metro ukształtowało mobilność w XX wieku, tak ta decyzja jest przełomowym krokiem w kierunku bardziej przyjaznego do życia miasta, w którym każdy mieszkaniec, niezależnie od dzielnicy, może cieszyć się czystszym powietrzem i lepszymi przestrzeniami publicznymi - powiedział Clément Drognat Landré, koordynator kampanii Clean Cities we Francji.

- Paryż opiera się na sukcesie ulic szkolnych jako modelu transformacji miejskiej mobilności. Aż 218 już istniejących ulic szkolnych - z których 70 obejmuje nowe tereny zielone – czyni miasto liderem w tym zakresie. Przytłaczające 81% Paryżan popiera to podejście, a jego rozszerzenie na inne ulice zapewni, że wszyscy mieszkańcy będą cieszyć się cichszymi, zdrowszymi i bardziej zachęcającymi przestrzeniami publicznymi - dodał Landré.[2]

Głosowanie było trzecim lokalnym referendum zorganizowanym przez paryski ratusz, po głosowaniu w 2023 r. w sprawie współdzielonych e-hulajnóg i zatwierdzeniu wyższych opłat parkingowych dla ciężkich SUV-ów na początku 2024 r.

W kolejnym kroku miasto zapowiedziało, że będzie współpracować z burmistrzami dzielnic w celu zidentyfikowania ulic, które mają zostać przeznaczone dla pieszych i zazielenione.

Uwolnić autobusy

Zachęcamy również do zapoznania się z kampanią Clean Cities "Uwolnić autobusy". CC wnioskuje o stworzenie Planu Inwestycji w Priorytety Autobusowe, który poprawiłby transport w Warszawie. Warszawa potrzebuje lepiej zaplanowanej sieci buspasów i priorytetu dla autobusów. Dzięki temu komunikacja miejska będzie sprawniejsza, zwłaszcza tam, gdzie nie ma tramwajów ani metra.

DLACZEGO TO JEST WAŻNE?

- Szybko i tanio 
Buspasy poprawiają prędkość i wygodę jazdy, a ich wdrożenie kosztuje dużo mniej niż budowa linii tramwajowej. Efekt? Nawet kilkadziesiąt procent więcej pasażerów!

- Oszczędność i zysk 
Szybsze autobusy to niższe koszty operacyjne i wyższe wpływy z biletów. Inwestycja w priorytet dla komunikacji zwraca się w ciągu kilku lat.

-  Elastyczność tras
Autobusy mogą jechać wspólnym buspasem na głównych odcinkach, a potem rozjeżdżać się tam, gdzie tramwaj nie dotrze. Idealne dla osiedli o średniej i niskiej gęstości zabudowy.

- Czystsze powietrze, mniej hałasu i wypadków

Szybki transport zbiorowy zachęca do zostawienia auta przed domem. Mniej korków, mniej spalin, lepsza jakość życia!

- Dobre rozwiązanie na teraz

Tam, gdzie w przyszłości ma powstać tramwaj lub metro, buspasy sprawdzają się jako świetne rozwiązanie przejściowe.

Więcej na stronie.

Przypisy

[1] W głosowaniu zorganizowanym przez miasto Paryż wzięło udział 56 000 paryżan. Pytanie referendum brzmiało: „Za czy przeciw zazielenieniu i uczynieniu bardziej przyjaznymi dla pieszych 500 nowych ulic Paryża, rozłożonych we wszystkich dzielnicach?”. 65,96% głosowało za proponowanymi zmianami.

[2] „Ulice szkolne” to ulice, które tworzą strefy dla pieszych i rowerzystów przed szkołami, przynajmniej w godzinach dowozu i odbioru, poprzez regulację dostępu dla ruchu zmotoryzowanego. Szczegóły można znaleźć w tym arkuszu informacyjnym.

Źródło: Clean Cities

Stworzone przez allblue.pl