- Paryż po raz kolejny wyznacza standardy dla miast przyszłości. To głosowanie wysyła potężny sygnał: Paryżanie chcą odważnych działań na rzecz przyjaznej do życia i zdrowej stolicy. Tak jak metro ukształtowało mobilność w XX wieku, tak ta decyzja jest przełomowym krokiem w kierunku bardziej przyjaznego do życia miasta, w którym każdy mieszkaniec, niezależnie od dzielnicy, może cieszyć się czystszym powietrzem i lepszymi przestrzeniami publicznymi - powiedział Clément Drognat Landré, koordynator kampanii Clean Cities we Francji.
- Paryż opiera się na sukcesie ulic szkolnych jako modelu transformacji miejskiej mobilności. Aż 218 już istniejących ulic szkolnych - z których 70 obejmuje nowe tereny zielone – czyni miasto liderem w tym zakresie. Przytłaczające 81% Paryżan popiera to podejście, a jego rozszerzenie na inne ulice zapewni, że wszyscy mieszkańcy będą cieszyć się cichszymi, zdrowszymi i bardziej zachęcającymi przestrzeniami publicznymi - dodał Landré.[2]
Głosowanie było trzecim lokalnym referendum zorganizowanym przez paryski ratusz, po głosowaniu w 2023 r. w sprawie współdzielonych e-hulajnóg i zatwierdzeniu wyższych opłat parkingowych dla ciężkich SUV-ów na początku 2024 r.
W kolejnym kroku miasto zapowiedziało, że będzie współpracować z burmistrzami dzielnic w celu zidentyfikowania ulic, które mają zostać przeznaczone dla pieszych i zazielenione.
Uwolnić autobusy
Zachęcamy również do zapoznania się z kampanią Clean Cities "Uwolnić autobusy". CC wnioskuje o stworzenie Planu Inwestycji w Priorytety Autobusowe, który poprawiłby transport w Warszawie. Warszawa potrzebuje lepiej zaplanowanej sieci buspasów i priorytetu dla autobusów. Dzięki temu komunikacja miejska będzie sprawniejsza, zwłaszcza tam, gdzie nie ma tramwajów ani metra.
DLACZEGO TO JEST WAŻNE?
- Szybko i tanio
Buspasy poprawiają prędkość i wygodę jazdy, a ich wdrożenie kosztuje dużo mniej niż budowa linii tramwajowej. Efekt? Nawet kilkadziesiąt procent więcej pasażerów!
- Oszczędność i zysk
Szybsze autobusy to niższe koszty operacyjne i wyższe wpływy z biletów. Inwestycja w priorytet dla komunikacji zwraca się w ciągu kilku lat.
- Elastyczność tras
Autobusy mogą jechać wspólnym buspasem na głównych odcinkach, a potem rozjeżdżać się tam, gdzie tramwaj nie dotrze. Idealne dla osiedli o średniej i niskiej gęstości zabudowy.
- Czystsze powietrze, mniej hałasu i wypadków
Szybki transport zbiorowy zachęca do zostawienia auta przed domem. Mniej korków, mniej spalin, lepsza jakość życia!
- Dobre rozwiązanie na teraz
Tam, gdzie w przyszłości ma powstać tramwaj lub metro, buspasy sprawdzają się jako świetne rozwiązanie przejściowe.
Więcej na stronie.
Przypisy
[1] W głosowaniu zorganizowanym przez miasto Paryż wzięło udział 56 000 paryżan. Pytanie referendum brzmiało: „Za czy przeciw zazielenieniu i uczynieniu bardziej przyjaznymi dla pieszych 500 nowych ulic Paryża, rozłożonych we wszystkich dzielnicach?”. 65,96% głosowało za proponowanymi zmianami.
[2] „Ulice szkolne” to ulice, które tworzą strefy dla pieszych i rowerzystów przed szkołami, przynajmniej w godzinach dowozu i odbioru, poprzez regulację dostępu dla ruchu zmotoryzowanego. Szczegóły można znaleźć w tym arkuszu informacyjnym.
Źródło: Clean Cities