Federacja bazuje w swojej pracy na wyspecjalizowanych zespołach osób zajmujących się infrastrukturą, edukacją i komunikacją. W siedmioosobowym zarządzie znalazły się osoby z Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania i Wrocławia. Prezesem stowarzyszenia został Tadeusz Mirski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań, a wiceprezesem Olivier Schneider, związany z Krakowem, do niedawna prezes Francuskiej Federacji Rowerzystów.
Współczesne wyzwania
Twórczynie i twórców Polskiej Federacji Rowerowej łączy przekonanie, że rower jest świetną odpowiedzią na wiele współczesnych wyzwań i może uczynić świat trochę lepszym.
Dlatego chcą wspólnie wspierać proces tworzenia bezpiecznej infrastruktury drogowej tworzonej z uwzględnieniem potrzeb ruchu rowerowego, na którą pieniądze będą wydawane efektywnie i z zyskiem dla wszystkich. Zależy im na upowszechnieniu edukacji rowerowej od najmłodszych lat, co pozwoli budować samodzielność, odpowiedzialność i bezpieczeństwo na drogach. Zwracają uwagę na rozwojowe i gospodarcze znaczenie długodystansowych tras rowerowych.
Współpraca ludzi z dorobkiem
Nowa Federacja formalizuje budującą się przez wiele lat współpracę ekspertów i ekspertek, liderów i liderek związanych z rzecznictwem społecznym, edukacją rowerową i projektowaniem infrastruktury.
Poznań jako siedziba Federacji jest przykładem miasta, gdzie postulaty lokalnej organizacji eksperckiej zostały wykorzystane przy tworzeniu lokalnej polityki rowerowej. Powstają dzięki temu doceniane międzynarodowo trasy, a ruch rowerowy ma największy odnotowany udział w kraju i co roku rośnie. Lokalna organizacja z Radomia doprowadziła do powstawania w całym kraju tysięcy wygodnych U-kształtnych stojaków przy sklepach popularnych sieci handlowych. Eksperci Federacji tworzyli i konsultowali strategiczne dokumenty rowerowe w największych polskich miastach. Edukatorki i edukatorzy związani z Federacją prowadzą rowerowe szkolenia w dziesiątkach miast. Rzecznicy związani z Federacją kilkanaście lat temu byli zaangażowani w skuteczne doprowadzenie do uchwalenia rowerowej nowelizacji ustawodawstwa, która przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze…
…od ponad 30 lat zmienia Warszawę w bardziej przyjazną rowerzystkom i rowerzystom metropolię. Zdobyte przez lata doświadczenie i ekspercki know-how jeszcze bardziej wzmocni i tak silną ekipę Federacji. Setki zaopiniowanych projektów infrastrukturalnych, dziesiątki akcji terenowych i tysiące fachowych artykułów autorstwa osób działających w ramach stowarzyszenia, na które powołują się rowerowi działacze i działaczki z całej Polski to solidny wkład w powstałą właśnie Federację.
Postulaty nowej organizacji
Jako swój główny postulat twórczynie i twórcy Polskiej Federacji Rowerowej wskazują bezpieczeństwo na drogach.
– Infrastruktura rowerowa powinna być tworzona w taki sposób, żeby ułatwić wybór roweru zwykłym ludziom na co dzień, w dojazdach do pracy, do szkoły, do sklepu czy na dworzec. Musi być na tyle bezpieczna, żeby rodzic nie bał się wypuścić swoich dzieci samodzielnie. Musi być na tyle komfortowa, żeby ułatwić życie osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Musi być czytelna, żeby wszyscy łatwo się odnaleźli i spokojnie dojechali do celu, niezależnie od środka transportu – mówi Tadeusz Mirski, prezes Polskiej Federacji Rowerowej.
Polska Federacja Rowerowa zwraca również uwagę na kwestię edukacji rowerowej.
– Zadbajmy o prawdziwą edukację rowerową od najmłodszych lat. Sprawmy, aby edukacja rowerowa była powszechna i miała wymiar praktyczny – mówi Karolina Grochowicka z Fundacji Idee przez Miasto, organizacji współtworzącej Federację.
Kolejnym ważnym postulatem dla Polskiej Federacji Rowerowej jest rozwój polskiej turystyki rowerowej i tras długodystansowych. Jako dobry do naśladowania wzór wskazywane są województwa zachodniopomorskie i małopolskie.
– Trasy dobrej jakości pobudzają turystykę, gospodarkę i tworzą mieszkańcom nowe możliwości poruszania się – wymienia Miłosz Tatara z zarządu Federacji. – Chcemy i będziemy pracować na rzecz szerokiej współpracy podmiotów publicznych i prywatnych zainteresowanych rozwojem turystyki rowerowej.
Członkowie i członkinie Federacji zwracają uwagę na potrzebę tworzenia rozwiązań podnoszących jakość życia i usprawniających działanie różnych usług publicznych. Postulują powstanie ogólnopolskiego systemu znakowania rowerów, poprawę organizacji transportu rowerów koleją i poprawienie dostępności bezpiecznych parkingów rowerowych przy blokach i miejscach pracy.
Merytoryczna współpraca
– Zbieramy wieloletnie doświadczenia kilkunastu organizacji lokalnych po to, by łączyć siły i stworzyć ogólnopolski ruch rowerowy. Zamierzamy być eksperckim głosem w debacie publicznej, który wesprze zarówno samorządy, jak i organizacje rowerowe najlepszymi rozwiązaniami i dobrymi praktykami – deklaruje Olivier Schneider, wiceprezes Polskiej Federacji Rowerowej. – Naszym celem jest sprawienie, aby rower stał się środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak najszerszego grona ludzi, niezależnie od ich wieku czy miejsca zamieszkania. Dzięki temu nasz świat stanie się odrobinę lepszy – podsumowuje Marek Smyk, prezes stowarzyszenia Zielone Mazowsze.
Źródło: materiały prasowej Polskiej Federacji Rowerowej.