PL   |   EN

Zielona solidarność: zasady przewodnie prawdziwie sprawiedliwego Społecznego Funduszu Klimatycznego

Zielona solidarność: zasady przewodnie prawdziwie sprawiedliwego Społecznego Funduszu Klimatycznego
źródło : CAN-Europe
Skuteczne wykorzystanie Społecznego Funduszu Klimatycznego do walki z ubóstwem energetycznym i transportowym wymaga spełnienia trzech kluczowych zasad: zaangażowania społeczeństwa od wczesnych etapów, priorytetu dla działań sprzyjających włączeniu społecznemu i unikania paliw kopalnych, oraz zapewnienia dodatkowego finansowania poza minimalnym wkładem 25%.

Społeczny Fundusz Klimatyczny jest jednym z mechanizmów finansowych UE mających na celu zrównoważenie negatywnych skutków społeczno-gospodarczych rozszerzenia systemu handlu uprawnieniami do emisji, który będzie miał zastosowanie do sektorów transportu oraz ogrzewania i chłodzenia. Cena emisji dwutlenku węgla w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji będzie wyzwaniem dla gospodarstw domowych o niskich dochodach i małych przedsiębiorstw, które mogą nie być w stanie zaabsorbować wzrostu cen lub pozwolić sobie na inwestycje w rozwiązania odnawialne i zelektryfikowane, takie jak pompy ciepła lub samochody elektryczne.

Briefing "Green Solidarity: Guiding Principles for a Truly Just Social Climate Fund" został napisany wspólnie przez koalicję społecznych i ekologicznych organizacji pozarządowych. Przedstawiono w nim szereg propozycji dla krajowych instytucji zarządzających w celu przygotowania prawdziwie skutecznych krajowych społecznych planów klimatycznych. Opierając się na konkretnych i stosowanych przykładach z innych dużych funduszy publicznych oraz procesu opracowywania Krajowych Planów na rzecz Energii i Klimatu, w briefingu przedstawiono porady dotyczące:

  • Inkluzywnych i znaczących procesów konsultacji publicznych
  • Przykładów skutecznych rozwiązań strukturalnych mających na celu walkę z ubóstwem energetycznym i zmniejszenie zależności od paliw kopalnych (np. rozbudowa mieszkalnictwa ekologicznego i socjalnego oraz promowanie transportu publicznego)
  • Uruchomienie dodatkowych środków finansowych, wykraczających poza obowiązkowy minimalny poziom współfinansowania w wysokości 25%.

Źródło: CAN Europe

 

Tagi

Stworzone przez allblue.pl