W raporcie oceniono zasady dystansowania wiatru na lądzie we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, pokazując, że obecna polityka Polski należy do najbardziej rygorystycznych.
Przeanalizowano 7 scenariuszy dekarbonizacji dla polskiej energetyki autorstwa Komisji Europejskiej, Bloomberg NEF, McKinsey, Instrat, Forum Energii, Agory Energiewende oraz Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych. Badania wskazują, że ograniczenia planistyczne w Polsce uniemożliwiają wykorzystanie połowy lądowej energii wiatrowej, która jest niezbędna do realizacji celów klimatycznych Europy na 2030r.
Polskie ograniczenia wiatrowe zagrażają unijnym celom klimatycznym i bezpieczeństwu energetycznemu
Restrykcyjne przepisy zabraniają polskiego wykorzystania połowy lądowej energii wiatrowej, która jest niezbędna do realizacji celów klimatycznych Europy na 2030 r. Rozwój lądowej energetyki wiatrowej w Polsce jest sparaliżowany od 2016 roku z powodu ograniczeń prawnych. Poprawka została zaproponowana w połowie 2021 r., ale z powodów politycznych jest opóźniana. Bez zmiany prawa dotyczącego lądowej energetyki wiatrowej Polska prawdopodobnie zagrozi celom klimatycznym na 2030 r. dla całej UE i zakłóci obecne wysiłki Europy na rzecz zmniejszenia zależności od importu paliw kopalnych, które wzywa Komisję Europejską do pilnej interwencji.
Ograniczenia dotyczące wiatru w Polsce muszą zostać natychmiast zniesione
Restrykcyjne polskie prawo energetyki wiatrowej na lądzie ogranicza realizację nowych projektów wiatrowych do wartości, która nie jest zgodna z celami klimatycznymi UE.
Aktualizacja problematycznej polskiej ustawy o lądowej energetyce wiatrowej jest już na stole, ale rząd opóźnia nowelizację pomimo ogromnego poparcia społecznego. Będąc najtańszym źródłem energii, lądowa energia wiatrowa może również pomóc obniżyć ekstremalnie wysokie ceny energii elektrycznej napędzanej węglem i gazem, które obecnie sieją spustoszenie w kraju.
Co najważniejsze, restrykcyjne polskie prawo dotyczące lądowej energetyki wiatrowej ogranicza realizację nowych projektów wiatrowych do wartości, która nie jest zgodna z celami klimatycznymi UE. Może to mieć katastrofalne konsekwencje w kraju, który jest jednym z największych emitentów CO2 w Europie. W związku z sukcesem Europejskiego Zielonego Ładu i bezpieczeństwem energetycznym Europy, udzielenie pomocy publicznej dla polskiego górnictwa węglowego i energetyki powinno być uzależnione od szybkiej nowelizacji do lądowej ustawy wiatrowej.
Cały raport do pobrania w języku angielskim TUTAJ
Źródło: ember-climate.org