Ustawodawcy potępili „lukę” w proponowanym przez Komisję Europejską celu klimatycznym na 2030 r. i wskazali palcem na władzę wykonawczą UE za jej styl twardych negocjacji w sprawie prawa klimatycznego UE.
Adaptacja kojarzyła nam się dotychczas głównie ze zmianą klimatu. Dziś, jak słusznie zauważyli w tym tygodniu naukowcy z Polskiej Akademii Nauk, czas na adaptację także do faktu, iż silniejszy koronawirus z nami jest i prawdopodobnie już tak zostanie*.
Organizujemy setki spotkań, konferencji, webinarów, zużywamy setki ton papieru na raporty, państwa, firmy, samorządy podejmują zobowiązania, a efekt praktycznie jest żaden.
Rosnące obawy związane ze stanem populacji dzikich owadów zapylających i pszczoły miodnej doprowadziły do wzmożonych wysiłków mających na celu zakładanie siedlisk z kwitnącymi gatunkami roślin. Mają one za zadanie wspierać występowanie pszczół i innych owadów zapylających (np. motyli, chrząszczy).
Wiele już powiedziano o segregacji odpadów i dlaczego taka segregacja może być dla nas korzystna. Jednak wydaje się, że wciąż niewystarczająco dużo wiemy o tym, że nieposegregowane odpady emitują gazy cieplarniane, a więc przyczyniają się do ocieplenia klimatu.
Jedną z dość szeroko rozpowszechnionych technologii przetwarzania odpadów jest ich spalanie. W ostatnich latach zbudowano także szereg spalarni odpadów w Polsce, a kolejne są wciąż w planach. Spalarnie być może rozwiązują część problemów ze składowaniem odpadów, ale są częścią problemu o nazwie zmiana klimatu.
Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi złożyła dziś do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów formalne zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów korzystających z węgla typu „ekogroszek”. Fundacja oczekuje, iż UOKiK doprowadzi do wyeliminowania nieuczciwej praktyki greenwashingu.
„Technologie przyjazne środowisku” oraz „Innowacje w obszarze wód morskich lub śródlądowych” – to m.in. na projekty z takich obszarów firmy mogły pozyskać granty w ramach programu realizowanego przy wsparciu Funduszy Norweskich. PARP wyłoniła właśnie 90 najlepszych, które otrzymają dofinansowanie na łączną kwotę 60 mln euro, czyli ponad ćwierć miliarda złotych.
Od dwóch lat próbujemy w Polsce wprowadzić strefy czystego transportu. Mają już takie Niemcy, Szwedzi, Anglicy, Belgowie, ale my zamiast naśladować najlepszych, wciąż próbujemy zrobić je po swojemu. I jak nam wychodzi? Też po polsku!
Wzrost poziomu Morza Bałtyckiego nie będzie zauważalny gołym okiem, ale spowoduje większą częstotliwość ekstremalnych zjawisk. – W okresach letnich na wybrzeżu Bałtyku możemy się spodziewać coraz silniejszych burz, a jesienią i zimą coraz groźniejsze będą wezbrania sztormowe, co będzie powodowało zalania najniżej położonych obszarów – mówi prof. dr hab. Szymon Malinowski, naukowiec z UW i PAN.
To, jakie efekty przyniesie wprowadzenie w miastach stref czystego transportu, do których nie będą mogły wjeżdżać auta najbardziej zanieczyszczające powietrze, pokazał przykład wiosennego lockdownu. – W marcu 2020 roku w Warszawie na stacji pomiarów w al. Niepodległości w ciągu trzech tygodni jakość powietrza poprawiła się o jedną czwartą – mówi Piotr Siergiej, rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego.
Możliwość łagodzenia przez gminy niektórych restrykcji, dotyczących elektrowni wiatrowych będą przewidywać regulacje, nad którymi pracuje MRPiT. Resort liczy, że odpowiednie zmiany trafią do Sejmu od połowy roku.
Nasi drodzy czytelnicy! Nie zawodzicie nas od początku roku. Minęły niecałe 2 miesiące, a już niektóre nasze artykuły mają więcej niż 1000 odwiedzin – ba, niektóre osiągnęły taki wynik w kilka dni. Bardzo Wam za to dziękujemy i zdradzamy co w trawie piszczy, bo już zeszły śniegi.
Kalkulator emisji CO2 to kolejne narzędzie uruchomione w ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl. Od teraz każdy kierowca lub potencjalny nabywca samochodu elektrycznego może obliczyć, w jakim stopniu zredukuje ślad węglowy swojego pojazdu w porównaniu do auta spalinowego na etapie eksploatacji. W przypadku niektórych modeli, przy rocznym przebiegu 15 tys. km, ładowanie energią ze źródeł odnawialnych ogranicza emisję dwutlenku węgla o ponad 3,5 tony!
Co czwarty Polak zmienił zwyczaje zakupowe artykułów spożywczych w trakcie pandemii. Podczas izolacji zakupy robiliśmy rzadziej, ale były one znacznie bardziej obfite, coraz częściej także zaczęliśmy gotować w domu – wynika z raportu „Gospodarowanie żywnością w trakcie pandemii”. Jednocześnie o 12 pkt proc. wzrósł odsetek osób, które świadomie starają się nie dopuścić do zepsucia się czy zmarnowania produktów spożywczych. Deklaruje to 62 proc. badanych. Wciąż jednak przeciętna czteroosobowa rodzina wyrzuca do kosza jedzenie warte ok. 3 tys. zł rocznie.
W ślad za wskaźnikami zużycia energii w warszawskich środkach transportu pasażerskiego, publikujemy także wskaźniki emisyjne. Dzięki nim możemy porównywać ze sobą emisje gazów cieplarnianych związane z podróżowaniem samochodem czy komunikacją publiczną.
Jakkolwiek nie jest łatwo znaleźć dane o emisjach dla środków transportu pasażerskiego dla konkretnych miast na świecie (w zasadzie jest to prawie niemożliwe), zdecydowaliśmy się pokazać, jak środki transportu pasażerskiego w Warszawie emitują na tle środków transportu w innych krajach na świecie.
Czeski rząd pozwał Polskę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za wydanie zgody na rozbudowę kopalni węgla w Turowie. Podstawowe zarzuty dotyczą zagrożenia dalszym obniżaniem się wód, prowadząc do odcięcia dostępu do wody pitnej miejscowości położonych na granicy polsko-czeskiej, gdzie w bliskości znajduję się kopalnia.
Nie ma bardziej ekologicznej formy transportu niż kolej. Wraz z inauguracją Europejskiego Roku Kolei, w Warszawie, odbędzie się konferencja branżowa „Kolej dla klimatu”. 29 marca br. eksperci zaprezentują raport przedstawiający wpływ pociągów na ochronę środowiska naturalnego.
Aby stawić czoła kryzysowi klimatycznemu, musimy utrzymać paliwa kopalne w ziemi. Ale rządy, które wycofują węgiel, kończą produkcję gazu lub wstrzymują rurociągi naftowe, mogą zostać pozwane przez korporacje przed prywatnymi sądami i zostać pociągnięte do odpowiedzialności za miliardy odszkodowań.